کودک

چگونه بچه تنبل را از جايش بلند كنيم ؟!

1395/10/22 20:01
نویسنده : اویس کامکار
75 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه بچه تنبل را از جايش بلند كنيم ؟!

ممکن است بتوانید فرزند نوجوان‌تان را تا پای ماشین لباسشویی هم ببرید، اما شاید نتوانید او را به شستن لباس‌هایش ترغيب کنید! 

بلند کردن یک نوجوان از روی مبل یا جدا کردنش از بازی‌های ویدئویی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر پدر و مادری است. آن‌ها اغلب از زیر بار کارهایی که باید انجام بدهند، در می‌روند و این شما را مستاصل می‌کند.
هر بار هم که سعی می‌کنید او را وادار به انجام کارهای شخصی‌اش کنید، بیش‌تر در مقابل شما مقاومت می‌کند. 

چه از انجام تکالیف مدرسه‌اش خودداری کند، از مدرسه فرار کند یا حوصله بودن در جمع خانواده را نداشته باشد، حتما شما به فکر راهی هستید که فرزندتان را از این رخوت بیرون بیاورید.

قدم اول
خودتان الگوی انگیزه‌بخشی به فرزندتان باشید. تنبلی نشان ندهید تا به فعال شدن تشویق شود. نشان دادن یک عمل به او موثرتر از این است که به او بگویید چه کند.

قدم دوم
برایش انتظارات و محدودیت‌ها را توضیح دهید که بداند شما از او چه می‌خواهید. دقیق باشید اما در برنامه‌ریزی‌ها انعطاف‌پذیری هم نشان دهید و اجازه دهید او تصمیمات خودش را بگیرد، البته با دلیل منطقی. برایش ضرب‌الاجل تعیین نکنید، چون سرکش می‌شود و مقاومت خواهد کرد.

قدم سوم
با فرزندتان در مورد رفتارهایش صحبت کنید و به مسائل خاصی بپردازید که در آن‌ها انگیزه‌ای برای شروع کردن کار ندارد. مثلا به او بگویید: «متوجه شدم که اخیرا تکالیف درس علوم را انجام نمی‌دهی! اتفاقی توی کلاس افتاده؟»

قدم چهارم
انتخاب‌ها و عواقب‌شان را برای نوجوان‌تان ترسیم کنید. مثلا این که می‌تواند تکالیفش را انجام ندهد اما بعدا ممکن است نمراتش پایین بیاید و برای تیم ورزشی مدرسه انتخاب نشود. اثرات کوتاه و بلندمدت تنبلی‌اش را به او یادآور شوید. نمرات ضعیف ممکن است مانع از ورود او به دانشگاه شود.

قدم پنجم
اهدافی برایش تعیین کنید که با علایق و آرزوهایش جور دربیاید. اگر می‌خواهد برنامه‌نویس کامپیوتر بشود، شرایط تحصیل در این رشته را با او جست‌وجو کنید. به او در انتخاب واحدهای درسی کمک کنید. هدف بزرگش را به قدم‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا تشویق شود که نمرات متوسط رو به بالایی بگیرد. این هدف‌گذاری‌ها به نوجوان شما یادآوری می‌کند که رفتارهای کنونی‌اش روی گزینه‌های آینده او تاثیر خواهد گذاشت.

قدم ششم
علایق و استعدادهایی که نوجوان شما را از تنبلی دور می‌کند، تقویت کنید. اگر از اسکیت‌بورد خوشش می‌آید به او پیشنهاد کنید که با اسکیت‌بورد خودش تا مدرسه برود. اگر طرفدار موسیقی است، او را از روی مبل بلند کنید تا خانوادگی به تماشای اجرای زنده موسیقی بروید.

هشدار
از غر زدن به نوجوان‌تان برای انجام کاری که خودتان می‌خواهید، پرهیز کنید. این طوری نمی‌توانید به او انگیزه بدهید، بلکه در عوض از شما متنفر می‌شود یا دست‌کم آن کار را برای آن که فقط از شر غرولندهای شما خلاص شود، انجام خواهد داد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک می باشد